Multi-activity: the most necessary mechanism for folk musicians in the COVID-19 pandemic context

Autores/as

  • Yushara Liu Echabaudis Lloclla Universidad Nacional del Centro del Perú - Facultad de Trabajo Scial
  • Lizeth Baceliza Seas Romani Universidad Nacional del Centro del Perú - Facultad de Trabajo Scial

Palabras clave:

Work,, folk musicians,, alternative.

Resumen

The arrival of the COVID-19 pandemic brought with it many changes and challenges that each one of us had to face, for example, musicians belonging to a labor sector that depends on the affluence and attendance of the public to events and social gatherings; with the restrictions dictated as a security measure, their work activity was drastically affected and they had to reinvent themselves and opt for multi-activity as a survival measure in this context. In this sense, the study aimed to describe the labor situation of folk musicians in times of pandemic by COVID-19 in the city of Huancayo during the year 2020, for this, the qualitative methodology was used and the in-depth interview technique was applied, from which results were obtained that show that folk musicians in the city of Huancayo in the context of pandemic are developing alternative activities, they work without contracts or established schedules. In the execution of their work, they are exposed to various risks, mainly COVID-19 infection; thus, concluding that, in this population, informal and alternative work predominates, characterized by precariousness in terms of stability, working hours and job security; in addition, in this pandemic context, folk musicians have job opportunities thanks to their family and friends.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

Ammerman, J. (2014). La regulación laboral de la actividad de los músicos – España. h t t p : / / w w w . f o r e l a b . c o m / w p - content/uploads/premios/Regulacion_laboral_actividad_musicos_Julia_Ammer man.pd f

Barrera, D. & Silva, A. (2016). Condiciones laborales de los músicos en sus distintas etapas de su carrera artística, músico emergente y músico consolidado, tesis de la facultad de Música de la Universidad Academia Humanismo Cristiano Escuela de ComposiciónMusical. http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/4298/TLMUS%2011%2 0CONT.%20PARCIAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ceceña, I. (2016). Vivir del arte: la actividad económica del músico independiente en Tijuana, tesis del Colegio de la Frontera Norte, Tijuana, b. c., México. http://www.congreso.gob.pe/Docs/files/constitucion/constitucion2020web-10-12-2020.pdf

Fernández–Huerga, E. (2010). La teoría de la segmentación del mercado de trabajo: enfoques, situación actual y perspectivas de futuro, Investigación Económica, vol.69 (n. 273) México, versión impresa ISSN 0185-1667. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16672010000300004

Guadarrama, R. (2014). Multiactividad e intermitencia en el empleo artístico. El caso de los músicos de concierto en México, Revista Mexicana de Sociología, 76 (1), 7-36

Guzmán, J. (2018). Los músicos como trabajadores Experiencias diferenciadas en Bogotá, tesis de la facultad de Sociología de la Universidad del Rosario.

Karmy, E., Brodsky, J., Facuse, M. & Urrutia, M. (2013). El papel de las políticas públicas en las condiciones laborales de los músicos en Chile, informe final, Beca de Investigación CLACSO– ASDI http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20140110083830/TrabajoFinalClacsoKarmyB rodskyUrrutiaFacuse.pdf

Llano, (2004). Los músicos en Cali: profesión, prácticas y público en el siglo XX, Revista Sociedad y Economía, (6),132-155 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99617648005

Ley N. º 28131 Ley del artista interprete y ejecutante (2003). https://leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/28131.pdf

Max - Neef, M. (1993). Desarrollo a escala humana. Editorial Nordan - Comunidad, Montevideo, Uruguay. https://www.max-neef.cl/descargas/Max_Neef-Desarrollo_a_escala_humana.pdf

Organización Internacional del Trabajo/Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional, (s.f.). Empleo informal. OIT/Cinterfor https://www.oitcinterfor.org/taxonomy/term/3366

Quispe, L. (2020, 2 de diciembre). Ministro de Cultura entrega bono en Huancayo mientras músicos protestaron en la calle. Diario Correo – Perú, Huancayo. https://diariocorreo.pe/edicion/huancayo/ministro-de-cultura-entrega-bono-en-huancayomientras-musicos-protestaron-en-la-calle-noticia/

Ramos, M. (2020, 23 de noviembre). “Músicos pasan a engrosar las filas de los informales en Huancayo”. Diario Correo – Perú, Huancayo. https://diariocorreo.pe/edicion/huancayo/musicos-pasan-a-engrosar-las-filas-de-losinformales-en-huancayo-noticia/?ref=dcr

Ratto, G. (2018). Música folklórica, andina, y criolla ¿Qué relación tienen? Gustavo Ratto. https://gustavoratto.com/musica-andina-folklorica-criolla-peru/

Romero, R. (2004). Identidades Múltiples: Memoria, Modernidad y Cultura Popular en el Valle del Mantaro. Fondo Editorial del Congreso del Perú. https://www.academia.edu/44655738/Identidades_M%C3%BAltiples_Memoria_Moder nida d_y_Cultura_Popular_en_el_Valle_del_Mantaro

Descargas

Publicado

2022-06-22

Cómo citar

Multi-activity: the most necessary mechanism for folk musicians in the COVID-19 pandemic context. (2022). Reflexiones En Trabajo Social, 1(2), 96-108. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/reflexiones/article/view/1506