USE OF INTERNET SOCIAL NETWORKS AND ACADEMIC PERFORMANCE IN STUDENTS OF THE VIII AND IX SEMESTER OF THE FACULTY OF NURSING -UNCP-2022.
Keywords:
INTERNET SOCIAL NETWORKSAbstract
University education is constantly evolving, adopting information technologies and virtual environments as essential tools for the exchange of information.
and virtual environments as essential tools for knowledge sharing and learning enhancement.
knowledge sharing and learning enhancement. In this context, a significant study
study conducted in 2022 focused on analyzing the relationship between the use of social networks on the internet and academic
and the academic performance of university students in semesters VIII and IX at the Faculty of Nursing
and IX semesters at the Faculty of Nursing of the UNCP. This study, of a quantitative nature and non-experimental
and non-experimental design, addressed this crucial connection through a cross-sectional and descriptive correlational approach.
and descriptive correlational approach. The research involved the participation of 76 students of both sexes, between 18 and 23 years of age.
between 18 and 23 years of age. To assess their use of social networks in relation to academic
academic performance, two questionnaires were used: the “Addiction to Social Networks” questionnaire (SANS) and the
“Addiction to Social Networks” (ARS) designed by Escurra M. and Salas, and the ‘University Academic Performance’ questionnaire (ARS) designed by Escurra M. and Salas.
“University Academic Performance” (RAU) questionnaire. The detailed analysis, carried out using the EPSS Statistics V. 25
EPSS Statistics V. 25 software and the Spearman's Rho coefficient test, revealed a significantly negative
a significantly negative correlation of -0.631 between the excessive use of social networks and academic performance.
Downloads
References
Saludvital. ¿Por qué las redes sociales son tan adictivas? [Internet]. 2022 [citado 5 de septiembre de 2023]. Disponible en: https://www.saludvital.cl/preguntas/por-quelas-redes-sociales-son-tan-adictivas/
Peña García GM, Ley Peña SV, Delgadillo Breceda UB, Zaldívar-Colado A, Castro Apodaca FJ, Cano Jumilla A. ADICCIÓN A FACEBOOK EN JÓVENES UNIVERSITARIOS DEL ÁREA DE LA SALUD DE MAZATLÁN, SINALOA. RITI. junio de 2016;4(7):33-9.
OPS, OMS. Salud del adolescente [Internet]. 2022 [citado 5 de septiembre de 2023]. Disponible en: https://www.paho.org/es/temas/salud-adolescente
Hernández Sampieri R, Mendoza Torres CP. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de Mexico; 2018. 736 p.
Mayaute ME, Blas ES. Construcción Y Validación Del Cuestionario De Adicción a Redes Sociales (ars). Liberabit Revista Peruana de Psicología. 2014;20(1):73-91.
Becerra Guajardo JR. Conducta adictiva a redes sociales y relación con el modelo de los cinco factores de personalidad. [Internet] [masters]. Universidad Autónoma de Nuevo León; 2017 [citado 6 de septiembre de 2023]. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/14297/
Diaz Lozano O. TESIS PARA OPTAR EL GRADO DE MAESTRO EN EDUCACIÓN CON MENCIÓN EN INFORMÁTICA Y TECNOLOGÍA EDUCATIVA PRESENTADO. [Lima]; 2021.
Mendoza Méndez RV, Baena Castro GR, Baena Castro MA. Un análisis de la adicción a los dispositivos móviles y su impacto en el rendimiento académico de los estudiantes de la licenciatura en informática administrativa del Centro universitario UAEM Temascaltepec. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 30 de febrero de 2015 [citado 6 de septiembre de 2023];(febrero). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/02/adiccion-moviles.html
Tafur TRE, Díaz YAS. Uso de redes sociales y rendimiento académico en estudiantes universitarios, Chachapoyas, Perú. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades. 14 de junio de 2021;4(1):32-7
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Margot Villar de Vega, Betty Gladys Santivañez de Mesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


