The culture of social networka on the internet in the Young people of the Cerrito de la Libertad neighborhood, 2017
Keywords:
culture, social networks, young people, internetAbstract
Contemporary society is a mediated society, since ICTs (Information and Communication Technologies) are currently part of and necessary in people's daily lives. We live in the network society, where interactions, relationships and links between individuals are not face to face but virtual in real time. This sociological reality is reflected in social networks on the Internet. In this specific sense, the present investigation seeks to understand the way in which the culture of social networks is constituted in the young people of the Cerrito de la Libertad neighborhood. The reasons and objectives for insertion into such networks such as Facebook and Twitter are studied in detail, as well as their internal dynamics, based on in-depth interviews with young people from said neighborhood. In this way, the results show that insertion into digital networks between men and women is not the same, the former primarily seek entertainment relationships and spend time, but women strengthen and consolidate their social relationships via the Internet. It is concluded, then, that today the constitution of the culture of social networks on the Internet is a reality that grows more every day, but above all this media phenomenon is energized by young people, since they are the ones who are most inserted, this due to the influence of the environment and the social relationships they form.
Downloads
References
Bourdieu, P. (1990): “La Juventud no es más que una Palabra”. En Sociología y Cultura Grijalbo México.
Brito, R. (1998): “Hacia una Sociología de la Juventud. Algunos elementos para la deconstrucción de un nuevo paradigma de la juventud”. En Última Década Nº 9 CIDPA Chile.
Boas, F. (1964): “Cuestiones Fundamentales de Antropología Cultural”. Ediciones Solar Argentina.
Castells, M. (2004): “La era de la información” volumen I La sociedad red. Siglo veintiuno editores México.
Castells, M. (2004): “La era de la información” volumen II El poder de la identidad. Siglo Veintiuno Editores México.
Castro, R. (2008): “En Busca del Significado; Supuestos, Alcances y Limitaciones del Análisis Cualitativo”.
De la Cruz, M. (2006): “Diseños Muéstrales (con SPSS)” Fascículo N 1, Huancayo UNCP.
Feixa, C. (1999): “De Jóvenes, Bandas y Tribus”. Editorial Ariel España.
Gamero, G. y Moreno J. (1997): “Proceso de la Investigación Científica”. Lima.
Geertz, C. (1986): “Descripción Densa: Hacia una teoría interpretativa de la cultura”. Fondo de Cultura Económica Argentina.
Hernández, R. (2006): “Metodología de la Investigación”, cuarta edición, México Interamericana Editores.
Manrique, N. (2001): “Cultura y poder en la transición de la Sociedad Industrial de Masas a la Sociedad de la Información”. Estudios Culturales; discursos, poderes, pulsiones. Lima PUCP.
Meza A, (2004): “Identidades Colectivas; Cultura y Pertenencia en las Dinámicas del Sujeto”. Huancayo TES.
Muños C. (1998): “Como Elaborar y Asesorar una Investigación de Tesis”. México Prentice Hall Hispanoamérica.
Panfiche, A. y Valcárcel, M. (1998): “El Significado de la Juventud en las Ciencias Sociales”. Juventud y Cultura. PUCP Lima.
Portocarrero, G. (2004): “Hacia la (re) construcción de un concepto de cultura y de crítica cultural”. PUCP Lima.
Rojas, R. (1989): “Guía para Realizar Investigaciones Sociales”. México UNAM.
Tafur, R. (1995): “La Tesis Universitaria”. Lima Editorial Mantaro.
Venturo, S. (2001): “Contrajuventud”. IEP Lima.

