University ethics, in times of coronavirus

Authors

  • ROSALÍA JESÚS SOTELO DE MENDIOLA
  • Judi César Espíritu Orihuela UNIVERSIDAD NACIONAL DEL CENTRO DEL PERÚ

Keywords:

University ethics, times of coronavirus, university community, code of ethics, personal and social relationships, virtual scenario

Abstract

University Ethics in times of coronavirus, had as a general problem What is the role of university ethics, in times of coronavirus? and as a general objective: to know the role of university ethics, in time of coronavirus, for which it was raised the following hypothesis; Yes, the role of university ethics in times of coronavirus is real, then it is possible to increase efficient personal and social relationships in the university community. The type of research and method was descriptive- explanatory. During the coronavirus outbreak it has become clear that the university community is not isolated and in need of society. However, the way in which each member contributes must go hand in hand with the code of ethics. Today more than ever words like empathy, justice, responsibility and the common good make sense. Faced with a problem of global implications, for the entire human species, we can only expect responses that contribute to lessen social suffering, of all sectors, therefore, we all have a share of responsibility and that the pressing situation makes us think about our well-being and in the neighbor’s. It is concluded that: the role of university ethics in times of coronavirus is a real fact of interaction that efficiently increases personal and social interrelationships in the university community, in addition to having a plus such as the virtual scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo Torres, J. F. (2018). Sobre la evaluación escolar y su ética. Información tecnológica, 71-80.

Agudelo Torres, J. F., Rojas Restrepo, F. S., Ocampo Ruiz, E., & Clavijo Zapata, S. J. (2018). Sobre la evaluación escolar y su ética. Información tecnológica, 71-80.

Alejandra Masclef, M., & Medina Galván, M. E. (2011). La problemática de la gestión universitaria desde la percepción de los funcionarios y gestores administrativos: El caso de la universidad nacional de Tucumán. XI Colóquio Internacional Sobre Gestao Universitária na América do Sul (pág. 16). Florianópolis (Brasil): Iglu.

Arias Cardona, A. M. (2019). Relaciones sociales en la universidad: Poder, conflicto y pluralidad entre los jóvenes. Manizales (Colombia): Editorial Universidad de Manizales.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Colombia: Pearson educación.

Díaz Castrillón, F. J., & Toro Montoya, A. I. (2020). SARS-CoV-2/COVID-19: el virus, la enfermedad y la pandemia. Revista Médica, 183-205.

Flores Lagla, G. A., Chancusig Chisag, J. C., Cadena Moreano, J. A., Guaypatín Pico, O. A., & Montaluisa Pulloquinga, R. H. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín virtual, 56-65.

Gabalán Coello, J., & Vásquez Rizo, F. E. (2017). Rendimiento académico universitario y asistencia a clases: Una visión. Revista educación, 1-17.

García Pazmiño, M. A., González Baltazar, R., Aldrete Rodríguez, M. G., Acosta Fernández, M., León Cortés, S. G., & Pando Moreno, M. (2014). Calidad de vida en el trabajo y estrés en personal administrativo de una universidad pública del Ecuador. Quito: Soluciones gráficas.

Guerra Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología escolar y educacional, 1-11.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación en rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill.

Hooghe, M. (2017). Diferencias en las actitudes políticas de estudiantes universitarios de acuerdo a las disciplinas académicas. Resultados de una encuesta aplicada en una universidad belga. Revista de educación superior, 1-18.

Iriarte Díazgranados, F., Ricardo Barreto, C., Ordónez Villa, M., & Astorga Acevedo, C. (2017). Tecnologías de información y comunicación en educación superior. Barranquilla: Universidad del Norte.

Izaguirre, M., Vera, M., Podestá, L., & Córdova, D. (2020). Actitud hacia la ética profesional en estudiantes de postgrado de una facultad de medicina. Revista Anales de la Facultad de Medicina, 52-57.

León Horna, A. J. (2018). La gestión académico - administrativa y la satisfacción laboral de los docentes de la universidad privada "Arzobispo Loayza". Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

Loáiciga Gutiérrez, J. L. (2020). Relaciones interpersonales y situaciones de convivencia en el aula universitaria. Revista académica Arjé, 15-25.

Mauri, M. (2017). La enseñanza universitaria de la ética. Recuperado el 21 de marzo de 2021, de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/113790/1/LA%20ENSE%C3%91ANZA%20UNIVERSITARIA%20DE%20LA%20%C3%89TICA.pdf

Mauri, M. (21 de marzo de 2021). La enseñanza universitaria de la ética. Obtenido de 2017: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/113790/1/LA%20ENSE%C3%91ANZA%20UNIVERSITARIA%20DE%20LA%20%C3%89TICA.pdf

Mauri, M. (s.f.). La enseñanza universitaria de la ética.

Méndez-Medrano, C., Torres-Gangotena, M., & Camatón-Arizábal, S. (2018). Importancia de la ética en la Educación Superior. Revista científica dominio de las ciencias, 215-223.

Observatorio de recursos humanos RR.LL. (noviembre de 2020). Factorhuma. Recuperado el 14 de marzo de 2021, de Factorhuma.org: https://factorhuma.org/attachments/article/14822/c565-talent-as-a-service-acceder-al-talento-en-la-aldea-global.pdf

Paco Salvatierra, J. M., & Vargas Arango, J. L. (22 de diciembre de 2017). La ética profesional y la responsabilidad social del personal administrativo en la red de salud Huancavelica - año 2015. La ética profesional y la responsabilidad social del personal administrativo en la red de salud Huancavelica - año 2015. Huancavelica: Universidad nacional de Huancavelica.

Pensado Fernández, M. E., Ramírez Vázquez, Y., & González Muñoz, O. (02 de marzo de 2018). https://www.uv.mx/iiesca/files/2018/03/02CA201702.pdf. Recuperado el 10 de marzo de 2021, de https://www.uv.mx/iiesca/files/2018/03/02CA201702.pdf

Pérez Hernández, A. F., Méndez Sánchez, C. J., Pérez Arellano, P., & Yris Whizar, H. M. (2017). Los criterios de evaluación del aprendizaje en la educación superior. Perspectivas docentes 63, 60-68.

Pumacayo Palomino, I. I., Calla Vásquez, K. M., Yangali Vicente, J. S., Vasquez Tomás, M. R., Arrátia Méndez, G. K., & Rodríguez López, J. L. (2020). Responsabilidad social universitaria y la calidad de servicio administrativo. Revista de investigación apuntes universitarios, 46-64.

Sanz Ponce, R., & López Luján, E. (15 de febrero de 2018). El componente ético de la evaluación educativa. Rasgos del docente. El componente ético de la evaluación educativa. Rasgos del docente. Valencia: Researchgate.

Soncco Apaza, R. H. (9 de abril de 2018). Relaciones interpersonales entre docentes y estudiantes de segundo grado y su implicancia en el aprendizaje significativo en IES Túpac Amaru- Coasa. Trabajo académico para optar el título profesional de segunda especialidad en gestión escolar con liderazgo pedagógico. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola.

Torres Rivera, A. D., & Florencio da Silva, R. (2019). Aprender a convivir en educación superior desde la práctica docente, para una sociedad democrática. Revista formación universitaria, 51-62.

Universidad del desarrollo. (2 de marzo de 2021). Proceso formativo. Santiago.

Zeledón Ruiz, M., & Aquilar Rojas, O. N. (2020). Ética y docencia universitaria. Percepciones y nuevos desafíos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 1-12 (https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1201).

Downloads

Published

2025-05-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite