Professional skills and emerging practice: a reflection from the teaching practice of social work in Mexico

Authors

  • Crisóforo Pacheco Santos Autonomous University of Mexico
  • Ismael Aguillón León Autonomous University of the State of Hidalgo, Mexico

Keywords:

professional skills, social work, decency, emerging practice

Abstract

 

The university, a space where knowledge, explanation and analysis of social reality is developed, has traditionally been recognized for defining, conceptualizing and putting student-centered teaching into practice, in the face of the globalized world, in which today Today the fundamentals of a professional are their capacities, abilities, skills, attitudes or aptitudes (competences), regarding the challenges in the professional context. In this sense, the educational model and its curricular integration mechanisms are highly relevant in meeting the objectives of the study plan. The reflection that is presented brings up the link between the professional skills of social work, the teaching model, based on constructivism, and the emerging practice of teaching as an adaptation effort that will be reflected in the professional praxis of the graduates and the performance of the teachers themselves within the framework of a new reality in the global context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- Ezequiel Ander-Egg. Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires, (Magisterio del Río de la Plata, Argentina, 1993).

- Paul Attewell. ¿Qué es una competencia? (Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social.16, 2009) 21-43. DOI: https://doi.org/10.7179/

PSRI_2009.16.03 P. Beneitone et al. Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina: Informe Final-Proyecto Tuning- América Latina 2004-2007, (Universidad de Deusto y la Universidad de Groningen, 2008). http://tuning.unideusto.org/tuningal/.

- Noam Chomsky. Aspects of the Theory of Syntax. (Cambridge, MIT Press, England, 1965) V. Contrera. Re-visión del “qué-hacer” del Trabajo

Social. (sin año): http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000418.pdf.

- M. Díaz. Diez nuevas competencias para enseñar de Philippe Perrenoud. (Tiempo de Educar. 9, 2008) 153-159. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31111439008.

- Elí Evangelista. Aproximaciones al Trabajo Social contemporáneo. (Red de Investigaciones y Estudios Avanzados en Trabajo Social, A. C. México 2011)

- M. G. Fosado Álvarez y C. Sandoval Cervantes. La intervención social en los escenarios emergentes; una visión integradora. (Universidad Autónoma de Hidalgo, sin año) ttps://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/6987/la_intervencion_social_en_los_escenarios_emergentes_una_vision_integradora.pdf

- J. Gonón Ortíz, R. Mutz Tecún y L. Enriquez Gómez. El papel de las y los trabajadores sociales en la gestión organizativa para el abasto de agua: una mirada rápida hacia la demanda laboral en Guatemala. (Servicios Para El Desarrollo – SER. Quetzaltenango, Guatemala, sin año) http://www.ts.ucr. ac.cr/binarios/pela/pl-000374.pdf.

- C. Guerrero. Una propuesta conceptual de la gestión por competencias. (Trabajo presentado en el XVI Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, 2011) http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xvi/docs/4R.pdf

- C. Guerrero y G. Narváez. Las competencias: una propuesta conceptual hacia la unificación multidimensional en el contexto de los recursos humanos. (European Scientific Journal. Especial, Vol. 4, 2013) 391-402 https://eujournal.org/index.php/esj/article/download/2491/2364

- Hernández-Pina y F. A. Monroy preliminary study of teacher´s perception of core competencies for undergrate stuents. (Psicología Educativa. No, 21, ELSEVIER, 2015) DOI: http://dx.doi.Org/10.1016/j.pse.2015.02.001

- D. Jackson y P. Hancock. Non-Technical Skills in Undergraduate Degrees in Business: Development and Transfer. (Education Research. No. 7 2010) 52-84 DOI: 10.1080/03075079.2010.527935

- C. Jaulín. La competencia Profesional: perspectiva dialógica sobre el Sistema Nacional de Formación Profesional. (Síntesis Editorial, Madrid 2007).

- P. McLagan. Competencies: the next generation. Training & Development. (Association for Talent Development, 51 40-47 1997) 40-47 https://www.researchgate.net/publication/234695369_Competencies_The_Next_Gener ation

- C. Menereo. La Universidad ante la Nueva Cultura Educativa. (Enseñar y Aprender para la Autonomía, España, 2003

- T. Miklos. Visiones competentes sobre... Competencias (aproximaciones pedagógicas). (Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, No. 8, 2009) 5-25. http://www.redalyc.org/pdf/342/34213107001.pdf

- Montaño, C. La Naturaleza del Servicio Social: Un ensayo sobre su génesis, su especificidad y su reproducción. (Cortez Editora. Sao Paulo, Brasil, 2000).

- Edgar Morin. La mente bien ordenada. (Seix Barral, España, 2002).

- M. Ortiz, A. Vicedo, S. González y U. Recino. Las múltiples definiciones del término «competencia» y la aplicabilidad de su enfoque en ciencias médicas. (Edumecentro, No. 7, 2015) 20-31. http://www.revedumecentro.sld.cu

- Crisóforo Pacheco Santos. La adquisición de competencias profesionales en Trabajo Social: un estudio de percepción en estudiantes de la Universidad Autónoma de Tlaxcala. (Tesis de Grado. Universidad Autónoma de Tlaxcala, 2018)

- R. Pellón, R. Watson, Skinner y algunas disputas dentro del conductismo. (Revista Colombiana de Psicología. Colombia No. 22 2013) https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/41317/44918

- Philipe Perrenoud. Diez nuevas competencias para enseñar. (Colofón. GRAÓ. España, 2007).

- K. I. Radillo Ramos. El Trabajo Social en el Centro de justicia para las Mujeres Colima. (Universidad de Colima, sin año) https://eventos.ucol.mx/content/micrositios/241/file/memoria/pdf/97.pdf

- B. Rey. En torno a las palabras. “Competencia” y “competencia profesional”. (Propuesta Educativa, Vol. 2, No. 42, 2014) 28-38 http://www.redalyc.org/pdf/4030/403041713004.pdf

- Mary Richmond. ¿Qué es el Trabajo Social de Casos?. (1922) http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/libros/libros-000029.pdf

- Secretary´s Comision On Archieving New Skills. The SCANS Skills and Competencies: an Overview. (1991) https://youth.gov/federal-links/

secretarys-commission- achieving-necessary-skills-scans

- Aida Valero. El Trabajo Social en México, desarrollo y perspectivas. (Escuela Nacional de Trabajo Social. México,1999).

- O. Vázquez. Pensar en la Epistemología del Trabajo Social. Manuscrito no publicado. (Departamento de Trabajo Social, Universidad de Huelva. España, sin año).

- Tomás Fernández y Aurelio Lascorz. Los “nuevos” campos de intervención. (Cuadernos de Trabajo Social No 7. Ed. Complutense, Madrid, 1994) 57 a 72.

- Elí Evangelista. Aproximaciones al Trabajo Social Contemporáneo. (Ed. Red de investigaciones y estudios avanzados en Trabajo Social, México, 2011.

- Sergio Fernández R. Prácticas y profesión en Trabajo Social: relaciones académicas y proceso metodológico. (Cuadernos de Trabajo Social, Vol. 23, 2010) https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS1010110229A.

Published

2022-11-30

How to Cite

Pacheco Santos, C., & Aguillón León, I. (2022). Professional skills and emerging practice: a reflection from the teaching practice of social work in Mexico. eflexiones n rabajo ocial, 2(1), 57–65. etrieved from https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/reflexiones/article/view/1652