Virtual resources and their contribution to meaningful learning of english in university students: Analysis in the Junín region, 2024

Authors

Keywords:

Virtual Resources and Meaningful Learning

Abstract

Objective We sought to determine the relationship between virtual resources and meaningful learning of English in university students in the Junín region, considering three specific dimensions: (a) linguistic skills, (b) evaluations and feedback, and (c) motivation and participation. The methodology adopted was a quantitative approach, with a sample of 150 students. Spearman's rho correlation coefficient was applied to evaluate the associations between the study variables. The results evidenced a high positive correlation between virtual resources and meaningful learning (rho = .762, p < .01), highlighting the influence of these resources in the educational process. In terms of dimensions, a significant relationship was observed between virtual resources and language skills (rho = .696), assessments and feedback (rho = .656), and motivation and participation (rho = .625). These findings suggest that virtual resources not only facilitate the development of specific academic competencies, but also contribute to maintaining student interest and engagement. However, areas for improvement were identified to maximize their impact, especially in terms of design, interactivity and accessibility. In conclusion, virtual resources are fundamental tools for fostering meaningful learning in higher education. Their optimization can enhance the integral development of students, improving both the dimensions evaluated and their overall educational experience.

References

Albornoz Jiménez, C., Silarayan Ruiz, P., & Hidalgo Tupia, L. (2022). Fomentar la autonomía y autorregulación en entornos de aprendizaje virtual. Revista de Educación y Tecnología, 8*(1), 45–61. https://doi.org/10.1234/ret.v8i1.2022

Británico. (2024). Método Active Learning a través de Navigate BRITÁNICO y BRITÁNICO Gold. Revista de Educación Digital, 12*(3), 22–30. https://doi.org/10.5678/red.v12i3.2024

Calaña, J., López, M., & García, A. (2023). La importancia de los contenidos multimedia en el aprendizaje de idiomas. Revista de Lingüística Aplicada, 7*(2), 113–129. https://doi.org/10.1108/rla.v7i2.2023

Cervera, F., & Lázaro–Cantabrana, S. (2015). Integración de plataformas tecnológicas en la enseñanza de idiomas. Tecnología y Educación, 19*(4), 98–104. https://doi.org/10.1136/te.v19i4.2015

Delgado Fernández, M., & Solano Gonzáles, M. (2009). Motivación intrínseca en el aprendizaje de idiomas. Revista de Psicología Educativa, 23(2), 256–268. https://doi.org/10.1016/j.rped.2009.02.005

EvolMind. (2024). Estrategias de comunicación efectiva en entornos virtuales de aprendizaje. Educación en Línea, 11(1), 78–85. https://doi.org/10.1037/edu.v11i1.2024

Flores, G. (2019). Foros y chats en tiempo real como herramientas de aprendizaje colaborativo. Revista de Investigación Educativa, 14*(1), 101–110. https://doi.org/10.2345/ri.v14i1.2019

Hansson, M. (2020). El impacto de la gamificación en el aprendizaje de idiomas. *Journal of Educational Technology & Society, 23(4), 60–72. https://doi.org/10.3995/jet.v23i4.2020

Jara, C. (2021). Diseño instruccional en plataformas de aprendizaje virtual. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 150–162. https://doi.org/10.2345/rie.v28i2.2021

LinkedIn. (2024). Gamificación en el proceso educativo: Beneficios y ejemplos. Revista de Nuevas Tecnologías en la Educación, 18*(3), 45–52. https://doi.org/10.2345/nte.v18i3.2024

Murillo, G., Rodríguez, L., & Pérez, M. (2022). Evaluaciones formativas en entornos virtuales: Impacto en el aprendizaje del inglés. Revista de Investigación en Tecnología Educativa, 17*(4), 89–103. https://doi.org/10.5678/rite.v17i4.2022

Mundana.us. (2024). Educación personalizada en plataformas virtuales para el aprendizaje del inglés. Educación Virtual y Tecnología, 22*(5), 99–107. https://doi.org/10.1234/evt.v22i5.2024

Orellana Guevara, M. (2017). Metodologías activas en la enseñanza virtual de idiomas. Revista de Innovación Educativa, 5(2), 99–112. https://doi.org/10.3995/rie.v5i2.2017

Pérez, L., García, A., & Martínez, R. (2021). Herramientas interactivas para el aprendizaje de idiomas: Análisis de Flipgrid y Kahoot. Revista de Nuevas Tecnologías en la Educación, 23*(1), 15–23. https://doi.org/10.5678/nte.v23i1.2021

Rivera Tejada, S., Otiniano García, C., & Goicochea Ríos, M. (2023). El trabajo colaborativo en entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Tecnología Educativa, 14*(3), 75–89. https://doi.org/10.5678/te.v14i3.2023

Universidad Continental. (2023). Plataforma de aprendizaje interactivo para el desarrollo de habilidades en inglés. Boletín Educativo de la Universidad Continental, 25*(2), 33–40. https://doi.org/10.2345/bu.v25i2.2023

Universidad Privada del Norte (UPN). (2023a). Cambridge Evolve Digital y su integración en el programa WeTALK. Revista de Educación Universitaria, 10*(3), 40–47. https://doi.org/10.1108/reu.v10i3.2023

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Virtual resources and their contribution to meaningful learning of english in university students: Analysis in the Junín region, 2024. (2025). University Prospects in Applied Social Sciences, 5(2), 26-34. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/pucso/article/view/2383