Resilience and Disability of the students of the Social Work Career of the Technical University of Manabí.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.934

Keywords:

resilience, disability, inclusion, higher education

Abstract

Resilience in students with disabilities is of utmost importance, since it allows them to face adversities in the process of training in higher education, so they require positive environments that motivate and contribute to the achievement of their goals. The objective of this research process was to determine the resilience and type of disability of the students of the Social Work Career of the Technical University of Manabí. The development of the research was non-experimental, which was supported by the analytical, statistical, descriptive and bibliographic method; likewise, the logical-scientific method was applied: inductive-deductive, with a qualitative-quantitative approach; the survey technique was used and the survey form was used as an instrument, considering the interactive sources of resilience and the dimensions of the validated SV-RES scale, which was applied to 30 students with disabilities of the Social Work Career of the UTM. The results showed that the students under study of the Social Work Career have different types of disabilities and their resilience to face adversities is a developed capacity, since most of them claim to have resilient factors "I am, I have and I can" considering the dimensions of the validated SV-RES scale, for which they have the support of people who constitute their environment such as family, friends, classmates, teachers, Inclusion Unit, Technical University of Manabi and Welfare Programs of the Ecuadorian State.

References

Cobeñas, P. (2020). Exclusión Educativa de Personas con Discapacidad: Un problema pedagógico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 18(1), 65-81. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapaciddes (2008) Manual de Atención en Derechos de Personas con Discapacidad en la Función Judicial. Ecuador. http://www.funcionjudicial.gob.ec/www/pdf/Manual-atencion-discapacidades.pdf

Constitucion de la Republica del Ecuador. [Const], 20 de octubre de 2008. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/08/Constitucion.pdf

Decreto Ejecutivo 194. Reglamento a la Ley Orgánica de Discapacidades. (2017, 27 de octubre). https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/Regalamento-lod-decre_-194.pdf

Ley N.° 796, Ley Orgánica de Discapacidades. (26 de junio de 2012). https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/06/Ley-Organica-de-Discapacidades.pdf

Martinez, R. (2017). Resiliencia en jóvenes con discapacidad ¿difiere según la tipología y etapa en la que se adquiere la discapacidad?. RUA, Universidad de Alicante. Boletín de Psicología. (105) , 75-89. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/25976/1/N105-5.pdf

Moscoso-Escalante, S. y Castañeda-Chang, A. (2018) Validez y confiabilidad de la Escala de Resiliencia (SV-RES) para adultos mayores en Lima metropolitana. Búsqueda, 5(21), 165-181. https://doi.org/10.21892/01239813.419

Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Observatorio Discapacidad Física. https://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/302

Ormaza-Cevallos, G., Cevallos-Caicedo, C., Lozano-Jaramillo, G. y Pico-Macias, M. (2018). Resiliencia desde la teoría. En Macias, A. (ed.), Resiliencia: Experiencias investigativas y prospectivas (pp. 69-88). Editorial 3Ciencias.

Romero, S., Alava, L., Alcivar, E. y Moreira, T. (2018). Resiliencia y Trabajo social. En Macias, A. (ed.), Resiliencia: Experiencias investigativas y prospectivas (pp. 69-88). Editorial 3Ciencias.

Saavedra-Guajardo, E. y Villalta-Paucar, M. (2008). Medición de las características resilientes, un estudio Comparativo en personas entre 15 y 65 años. Liberabit, 14(14), 32- 40. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172948272008000100005&lng=es&tlng=es.

Salvo-Garrido, S., Gálvez-Nieto, J. y Martin-Parihuén, S. (2021). Resiliencia académica: Comprendiendo las relaciones familiares que la promueven. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal, 25(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.20

Segers, D., Bravo, S. y Villafuerte, J. (2018). La resiliencia y estilos de afrontamiento de jóvenes estudiantes con discapacidad. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(4) 463-487. https://orcid.org/0000-0003-3639-2678

Secretaria de Educacion superior Ciencia y Tecnologia. (2014). Informe sobre la Accesibilidad Universal en Ecuador. https://www.educacionsuperior.gob.ec/acceso-a-la-educacion-superior-presente-en-las-jornadas-de-inclusion-hacia-la-accesibilidad-universal-en-el-ecuador/

Secretaria de Educacion superior Ciencia y Tecnologia. (11 de abril de 2019). Boletín de prensa Nº 083, Senescyt plantea una educación superior en igualdad de oportunidades. https://n9.cl/0n9kz

Serrano-Nortes, E., Gómez Díaz M. y Reche-García C. (2021). Resiliencia y optimismo en gimnasia rítmica. Retos, 41, 581-588. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83086

Tarazona-Meza, A., Saldarriaga-Villamil, K., Vazquez-Perez, A., Pinargote-Macias, E. y Dominguez-Utreras, L. (2018). Cuatro aristas de la resiliencia en Manabí Ecuador. En Macias, A. (ed.), Resiliencia: Experiencias investigativas y prospectivas (pp. 69-88). Editorial 3Ciencias.

Universidad Técnica de Manabí. (2021). Misión, Visión y Valores. https://www.utm.edu.ec/la-universidad/nuestra-universidad/mision-vision-y-valores

Universidad Técnica de Manabí. (2019). Reglamento de Políticas de Acción Afirmativa. https://www.utm.edu.ec/la-universidad/nuestra-universidad/reglamentos

Universidad Técnica de Manabí. (2012). Departamento de Inclusión, Equidad Social y Género. https://www.utm.edu.ec/inclusion/

Verdugo, M. (2003). Aportaciones de la definición de retraso mental (AAMR, 2002) a la corriente inclusiva de las personas con discapacidad. Salamanca Amarú. https://sid.usal.es/idocs/f8/fdo6569/verdugo.pdf

Zambrano-Santos, R., Arteaga-Muñoz, K., Ubillus-Santos, S., Sanchez-Rodriguez, J y Macias-Alvia, A. (2018). La resiliencia en los estudiantes universitarios. En Macias, A. (ed.), Resiliencia: Experiencias investigativas y prospectivas (pp. 69-88). Editorial 3Ciencias.

Published

2021-07-15

How to Cite

Resilience and Disability of the students of the Social Work Career of the Technical University of Manabí. (2021). RSocialium, 5(2), 297-317. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.934

Similar Articles

41-50 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.