Technology in the family dilemma in times of COVID-19 pandemic 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.919

Keywords:

tecnhology, hours, family, behaviors, parenting styles, COVID-19 pandemic

Abstract

Technology is a tool that contributes to society. It keeps the sender and the receiver communicated and constantly learning. It has not been an exception during the COVID-19 Pandemic, indeed. It has allowed communication between families about all the arousing circumstances. It has also been the mean to access entertainment such as social networks, online games, virtual education and telework; these are some of the reasons to have as objectives: to analyze the hours, problems in the use of technological equipment in father, mothers and children; identify perceptions of the effects on the use of technology during the COVID-19 Pandemic; associate the number of hours of cell phone use with punishment for children. A non-experimental, descriptive, cross-sectional quantitative investigation was performed. The sample consisted of 50 family parents aged between 23 to 55 years (M = 34, 58 SD = 9,738). A sociodemographic and a Robinson´s Parental Practices questionnaire were applied. The result reveals that telephones are the most frequently used technological equipment among the family members. Behaviors of anger, fatigue and rebellion, communication problems, poor relationship between parents and children, isolation and lack of parents’ authority were the perceptions of the effects of technology use. It can be concluded that father, mother and children remain connected to cell phones between 2 to 4 hours, being a probable cause of triggering problems, such as decline of family coexistence and the couple relationship.

References

Arámburo, M., Gandar, L., Medina, R. y Tirado, K. (2020). El impacto de las herramientas informáticas en el aprendizaje durante la pandemia. Revista ReDTIS, 4 (4), 17-24. https://www.redtis.org/index.php/Redtis/article/view/69/62

Arciniega-Carrión, A. (2019). Comunicación familiar y medios tecnológicos: Siglo XXI. Polo del Conocimiento, 4 (8), 23-36. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v4i8.1041

Barrera, V. y Duque, L. (2014). Familia e internet: consideraciones sobre una relación dinámica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 41, 30-44. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/463/985

Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A. y Oregui-González, E. (2018). Mediación parental del uso de Internet en el alumnado de Primaria: creencias, estrategias y dificultades. Comunicar, 26(54), 71-79. https://doi.org/10.3916/C54-2018-07

Besoli, G., Palomas, N. y Chamarro, A. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios. Aloma, 36(1), 29-39. https://doi.org/10.51698/aloma.2018.36.1.29-39

Carrasco, F., Droguett, R., Huaiquil, D., Navarrete, A., Quiroz, M. y Binimelis, H. (2017). El uso de dispositivos móviles por niños: Entre el consumo y el cuidado familiar. Cuhso, 27(1), 108-137. https://cuhso.uct.cl/index.php/cuhso/article/view/1191

Díaz-López, A., Maquilón-Sánchez, J., y Mirete-Ruiz, A. (2020). Uso desadaptativo de las TIC en adolescentes: Perfiles, supervisión y estrés. Comunicar, 64 (28), 29-38. https://doi.org/10.3916/C64-2020-03

Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(7),1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Dogliotti, C., González, I., Botero, C. y Delfino, G. (2020). Uso y frecuencia de conexión a internet y bienestar subjetivo en jóvenes argentinos. Psicología Unemi, 4(7), 74-87. http://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1139

Hernández, M., López, P. y Sánchez, S. (2014). La comunicación en la familia a través de las TIC. Percepción de los adolescentes. Pulso, (37), 35-58. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/168

Gaxiola, J., Frías, M., Cuamba, N., Franco, J. y Olivas, L. (2006). Validación del cuestionario de prácticas parentales en una población mexicana. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(1),115-128. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2921110

González-Rivera, J., Segura-Abreu, L. y Urbistondo-Rodríguez, V. (2018). Phubbing en las Relaciones Románticas: Uso del Celular, Satisfacción en la Pareja, Bienestar Psicológico y Salud Mental. Interacciones, 4(2), 81-91. https://doi.org/10.24016/2018.v4n2.117

González, A., Velázquez, L. y Grijalva, G. (2020). Viviendo con teléfono y pareja. Usos del celular en entornos de alta conectividad. Iztapalapa Revista de ciencias Sociales y humanidades, 89(2). 151-181. http://dx.doi.org/10.28928/ri/892020/aot3/gonzalezav/velazquezl/grijalvag

Lepicnik, J. y Samec, P. (2013). Uso de tecnologías en el entorno familiar en niños de cuatro años de Eslovenia. Comunicar, 40, 119-126. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-02

Luque-González, A. y Herrero-García, N. (2019). Impacto de la tecnología en la sociedad: El caso de Ecuador. Impacto de la tecnología en la sociedad: el caso de Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(5), 176-182. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1358

Matamala, C. (2016). Uso de las TIC en el hogar: Entre el entretenimiento y el aprendizaje informal. Estudios pedagógicos, 42(3), 293 311. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400016

Muñoz, N. y Bowen, B. (2019). La familia frente a las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en adolescentes de la Unidad Educativa Gonzalo Escobar Barcia. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/12/familia-tecnologias.html

Nery, S. y Chávez, B. (2020). Conflicto versus comunicación: Las redes sociales en la relación de pareja. Alternativas Cubanas en Psicología, 8(22), 107-125. https://www.acupsi.org/articulo/288/conflicto-versus-comunicacin-las-redes-sociales-en-la-relacin-de-pareja.html

Nobles, D., Londoño, L., Martínez, S., Ramos, A., Santa, G. y Cotes, A. (2016). Tecnologías de la comunicación y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios. Revista Educación y Humanismo, 18(30), 14-27. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1311

Pari-Ccama, Y. (2019). Uso de los Smartphone en las relaciones familiares en estudiantes universitarios de la Universidad Nacional del Altiplano de Puno. Revista De Investigación en Comunicación Y Desarrollo, 10(2), 151–159. https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.2.387

Pedrero, E., Ruiz, J., Rojo, G., Llanero, N., Pedrero, A., Morales, S. y Puerta, C. (2018). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): uso problemático de Internet, videojuegos, teléfonos móviles, mensajería instantánea y redes sociales mediante el MULTICAGE-TIC. Adicciones, 30 (1), 19-32. https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/806

Prada-Núñez, R., Hernández-Suárez, A., y Maldonado-Estévez, A. (2020). Diagnóstico del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza en época de aislamiento social. Revista Espacios, 41(42), 260-268. https://www.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p22.pdf

Rosario-Rodríguez, A., Cruz-Santos, A. y González-Rivera, J. (2020). Demandas Tecnológicas, Laborales y Psicológicas del Teletrabajo durante la Pandemia por COVID-19. Revista Ciencias de la Conducta, 35(1), 157-178. http://cienciasdelaconducta.org/index.php/cdc/article/view/33

Rodríguez, M., Díaz, M., Agostinelli, J. y Daverio, R. (2019). Adicción y uso del teléfono celular. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 17(2), 211-235. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612019000200001&lng=es&tlng=es.

Robinson, C., Mandelco, B., Frost, S. y Hart, C. (1995). Authoritative, authoritarian, and permissive parenting practices: Development of a newmeasure. Psychological Reports, 77, 819-830. https://doi.org/10.2466/pr0.1995.77.3.819

Samada, Y. (2017). Influencia de las tecnologías de la información y la comunicación en las normas de convivencia familiar. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 5(3), 87-98. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1944

Sánchez-Valle, M., De Frutos-Torres, B. y Vázquez-Barrio, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 53, 103-111. https://doi.org/10.3916/C53-2017-10

Sánchez-Antolín, P., Andrés-Viloria, C. y Paredes-Labra, J. (2018) El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, (34), 44-58. https://www.raco.cat/index.php/DER/article/view/348340

Tur-Porcar, A., Doménech, A. y Jiménez, J. (2019). Eficacia académica percibida, crianza, uso de internet y comportamiento en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(1), 38-47. http://dx.doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n1.5

Vásquez, N., y Pastor. (2018). Uso de redes sociales y mensajería instantánea en relaciones de pareja en la juventud: un estudio preliminar. Health and Addictions: Salud y drogas, 19 (1), 87-98. https://www.researchgate.net/publication/331021833

Yuber, S., Larrañaga, E., Navarro, R. y Elche, M. (2018). Padres, hijos e Internet. Socialización familiar de la Red. Una relación compleja. Universitas Psychologica, 17(2), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-2.phis

Published

2021-07-05

How to Cite

Technology in the family dilemma in times of COVID-19 pandemic 2020. (2021). RSocialium, 5(2), 55-71. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.919

Similar Articles

41-50 of 120

You may also start an advanced similarity search for this article.