Analysis of reports published by The New York Times in social networks about the reality of Latin America in 2017
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.642Keywords:
journalism, Latin America, reports, media contentAbstract
This research addresses the informative, interpretative and opinionated treatment that an important and influential international media, The New York Times (Spanish edition), provided about the reality of Latin America through its reports during 2017. To this end, it made use of the superstructure-level scheme developed by Teun van Dijk (1990) and the interpretative and categorical judgments proposed by Santamaría and Casals (2000) to analyze the stories published by the newspaper on the Internet through its social networks. Among the main findings, it was found that this newspaper highlights, in depth, the heroic effort of Latin Americans for internal peace in certain conflict zones, both in Mexico and Colombia. It also uses personal testimonies to denounce cases of espionage and the environment.
References
Brewer-Carías, A. R. (2000). Reflexiones críticas sobre la Constitución de Venezuela de 1999. Constitucionalismo iberoamericano en el Siglo XXI, 171-194.
Dellamea, A. (1995). El discurso informativo. Buenos Aires: Fundación Universidad a Distancia “Hernandarias”.
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of communication, 43(4), 51-58.
Gomis, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCpress.
Kitzberger, P. (2009). Las relaciones gobierno-prensa y el giro político en América Latina. POSTData, 14(2), 157-181.
Martín Serrano, M. (1985). El estructuralismo antropológico y el mito de la postmodernidad. Los Cuadernos del Norte: Revista cultural de la Caja de Ahorros de Asturias, 6(29), 4-10.
Martín Serrano, M. (1986). La mediación de los medios de comunicación. Sociología de la Comunicación de Masas I. Escuelas y Autores, 141-162.
Orozco, R. (2017). Revisión de la teoría del framing: Análisis del conflicto sirio en el sistema mediático español (tesis de maestría). Universidad de Barcelona.
Rand, A. (1964). ¿Qué es el Capitalismo? Encyclopedia Britannica, 839-845.
Rodríguez, C. (2014). La teoría del framing aplicada al ‘rescate’a España. MARCO (Márketing y Comunicación Política), 1
Sádaba, T. (2008). Framing: el encuadre de las noticias: el binomio terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Santamaría, L. & Casals, M. J. (2000). La opinión periodística. Argumento y géneros para la persuasión. Madrid: Fragua.
Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality.
Van Dijk, T. A. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós.
Velásquez Ossa, C. M. (2011). Una aproximación a los géneros periodísticos. En: V. M. García & L. M. Gutiérrez (editores) (2011). Manual de géneros periodísticos. Bogotá: Ecoe Ediciones y Universidad de la Sabana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Carlos Ricardo Gonzales García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.