Validation of Rubrics as an Assessment Instrument in University Students of the Faculty of Education of the National University of the Center of Peru- UNCP

Authors

  • Ludencino Amador Huamán Huayta Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Mario Rudi Hilario Márquez Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Yancileide Miluska Franco Cuicapusa Ministerio de Educación del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.782

Keywords:

Rubrics, performance levels, evaluation, self-assessment, co-evaluation and heteroassessment, validity and reliability

Abstract

The objective of the research is to validate a group of rubrics as tools to evaluate learning processes and products with a competence approach in university students of the Faculty of Education - UNCP, framed in the approach of formative and participatory evaluation, in an analytical and interpretative way. We analyzed the theoretical, methodological and international experiences of the design, elaboration and validation of titles, understood as an evaluation scale that provides descriptions of the students' performance in different criteria based on a progressive increase in levels that correspond to the indicators of achievement or progress of learning. As a result, the validity and reliability of five titles to evaluate are presented: exhibition-discussion of group work, monographs, academic essays (at graduation), thesis projects and academic articles (in graduate studies) through the technique of judges and statistical methods. It is concluded that the items have validity and reliability, constitute a more qualitative alternative in the evaluation of learning outcomes with competence approach and can be used as instruments of self-assessment, co-evaluation and heteroavaluation, for participatory and formative evaluation of students, as they tend to self-regulation and improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ludencino Amador Huamán Huayta, Universidad Nacional del Centro del Perú

    Docente e investigador en Educación, currículo y evaluación, Doctor en Ciencias de la Educación, Evaluador externo del modelo de acreditación por Sineace, Director de departamento académico de la Facultad de Educación – UNCP.

  • Mario Rudi Hilario Márquez, Universidad Nacional del Centro del Perú

    Docente e investigador en Educación, filosofía y epistemología. Licenciado en Pedagogía y Humanidades, Docente asociado de la Universidad Nacional del Centro del Perú

  • Yancileide Miluska Franco Cuicapusa, Ministerio de Educación del Perú

    Docente e investigadora en educación, con estudios concluidos de maestría en gestión educativa, Licenciada en Educación Primaria.

References

Alsina J. y otros (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro.

APA (2010) Manual de publicaciones de la American Psychological Association. México: Manual Moderno.

Ávila N. y otros (2015) Rúbricas y otras herramientas para desarrollar la escritura en el aula. Chile: Santillana del Pacífico.

Blanco A. (2011) Tendencias actuales de la investigación educativa sobre las rúbricas. En: Bujan K., Rekalde I. y Aramendi P. (2011). La evaluación de competencias en la educación superior. Las rúbricas como instrumento de evaluación. Colombia: Eduforma-Ediciones de la U, pp.59-74.

Cano M.A. (2008) La evaluación por competencias en la educación superior. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Vol. 12, Núm. 3, 2008, pp. 1-16. España: Universidad de Granada

Cebrian M., Serrano J y Ruiz M. (2014) Las eRúbricas en la evaluación cooperativa del aprendizaje en la Universidad. Revista científica de educamunicación, Nro. 43, Vol. XXII, pp 153-161. España.

Champin, D. (2014). Evaluación por competencias en la educación médica. Rev Peru Med Exp Salud Publica 14;31(3):566-71.

Etxabe J.M., Aranguren K. y Losada D. (2011). Diseño de rúbricas en la formación inicial de maestros/as. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Vol. 4, Nº 3, 156-169.

Fraile J., Pardo R. Panadero E. (2016). ¿Cómo emplear las rúbricas para implementar una verdadera evaluación formativa?. Revista Complutense de Educación, 28(4) 2017: 1321-1334

García-Sanz, M.P. (2014) La evaluación de competencias en educación superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 87--‐106. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1. 198861.

Gatica-Lara F. y Uribarren-Berrueta T. (2013). ¿Cómo elaborar una rúbrica?. Inv Ed Med 2013;2(1):61-65.

Guzmán, Y.I. Flores R. y Tirado F. (2012). La evaluación de la competencia argumentativa en foros de discusión en línea a través de rúbricas. Innovación Educativa, vol. 12, número 60.

Hernández-Mosqueda, J.S., Tobón-Tobón, S. y Guerrero-Rosas, G. (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas. Ra Ximhai 12(6): 359-376.

Marín, R., Guzmán, I. y Castro, G. (2012). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de competencias en preescolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 182-202. Consultado en http://redie.uabc.mx/vol14no1/contenido-maringuzmanc.html.

Pérez-Pérez, I. (2014). El trabajo en equipo mediante el uso del portafolio y las rúbricas de evaluación: innovación en la enseñanza universitaria. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7 (1), 56-75.

Rodríguez-Gallego M. (2014) Evidenciar competencias con rúbricas de evaluación. Revista Escuela Abierta, (17) pp. 117-134, recuperado de http://www.ceuandalucia.es/escuelaabierta/pdf/articulos_ea17/9-rodriguez17.pdf.

Sainz M.C. y Bol A. (2014) Aprendizaje basado en la evaluación mediante rúbricas en educación superior. SUMA PSICOL, 21(1):28-35.

Tobón S. (2013) Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Colombia: ECO Ediciones.

Torres, J. J. y Perera, V. H. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Nº 36 Enero 2010 pp.141 – 149.

Valverde J. y Ciudad A. (2014). El uso de e-rúbricas para la evaluación de competencias en estudiantes universitarios. Estudio sobre fiabilidad del ins¬trumento. Revista de docencia universitaria REDU, Vol. 12 (1), Abril 2014, 49-79.

Villa, A. y Poblete, A. (2007) Aprendizaje basado en competencias.Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. España: Universidad de Deusto-Ediciones Mensajero.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Validation of Rubrics as an Assessment Instrument in University Students of the Faculty of Education of the National University of the Center of Peru- UNCP. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 255-276. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.782