Methodological Proposal for the Development of Environmental Awareness in Students of the Educational Institution Los licenciados de Ayacucho - 2019

Authors

  • Rosario Vargas Meneses I.E. Los Licenciados

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.779

Keywords:

methodological proposal, environmental awareness

Abstract

This research entitled "Methodological proposal for the development of environmental awareness in students of the Educational Institution Los Licenciados de Ayacucho - 2019", developed in order to determine the influence of the application of the methodological proposal for the development of environmental awareness in students of the educational institution mentioned. It was specified through the design of pre-experimental research. The data collection work was carried out through an observation sheet which allowed determining the influence of the independent variable on the dependent. The statistician used in the present investigation was Wilcoxon to determine the difference between the pre test and the post test, with a significance level of 5% (0.05). The results obtained through the Wilcoxon statistician, show us that the methodological proposal significantly influences the development of environmental awareness in students in the fourth year of secondary school of the Educational Institution Los Licenciados de Ayacucho– 2019; because there is a clear difference between the pre test and post test achieving a significant increase in environmental awareness (0.000 <0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosario Vargas Meneses, I.E. Los Licenciados

    Docente, bióloga e investigadora en educación y medio ambiente. Doctora en Educación por la Universidad César Vallejo. Magister en Gestión de los servicios de la salud por la Universidad César Vallejo.

References

CEPAL(2016).Guía general para la gestión de residuos domiciliarios. Chile.

Chaguala,E.(2017).Manejo de residuos sólidos en la I.E los Libertadores.Tesis de Maestría. Guainia.

Condori, M. E.(2015). Relación entre el conocimiento y la actitud hacia la ecoeficiencia en estudiantes de las instituciones educativas secundarias de la ciudad de Juliaca. Tesis de Maestría.

De La Cruz, B. G., Espiritu y De La Cruz, W.(2014) Educación ambiental y gestión de la conservación del medio ambiente, según percepción de los estudiantes de la institución educativa - Jorge Basadre – de Casapalca. Tesis de maestría.

Frederike, E.,(2016) Propuesta de un programa de gestión para mejorar el manejo de los residuos sólidos en el distrito de San Juan de Miraflores con respecto al ambiente, el servicio de recojo y el comportamiento de la población. Tesis de maestría.

G. C. (2013). Proyecto educativo ambiental. Colombia

Gordillo ,A.(2007) Metodología, método y propuestas metodológicas en Trabajo Social Revista Tendencia & Retos Nº 12 :119-135.Cali.

Gonzales, E. (2007) La educación ambiental institucionalizada: actos fallidos y horizontes de posibilidad. España.

Loayza, U.(2013) Programa de educación ambiental y aprendizaje del área de ciencia, tecnología y ambiente en estudiantes del cuarto grado de secundaria de los planteles de aplicación Guamán Poma de Ayala Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga. Ayacucho. Tesis de maestría.

López, E. (2013) Aplicación de las herramientas web 2.0 en el manejo de la ecoeficiencia y su influencia en el desarrollo de actitudes ambientales en los alumnos del nivel primario de la I.E.P María Bambina de la ciudad de Huánuco.Tesis de maestría.

Londoño, O.& Revista Critica CL.(1997) Calentamiento global y escuela: Acciones de concienciación. Santiago de Chile.

Info Región Agencia de prensa ambiental.(2009) Recuperado de www.inforegion.pe/seccion/ayacucho. Leal, J.(2005) Ecoeficiencia: marco de análisis, indicadores y experiencias

Leal, J.(2005) Ecoeficiencia: marco de análisis, indicadores y experiencias CEPAL Santiago de Chile.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Methodological Proposal for the Development of Environmental Awareness in Students of the Educational Institution Los licenciados de Ayacucho - 2019. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 223-233. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.779