Labor Insertion and Educational Inclusion of Young People with Hearing Impairment in Chincha Alta

Authors

  • Shirley Mirella Vásquez León Universidad Femenina del Sagrado Corazón
  • Edward Faustino Loayza Maturrano Universidad Nacional Agraria La Molina

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.776

Keywords:

labor insertion, educational inclusion, hearing impairment, work qualification

Abstract

Labor insertion and educational inclusion is a problem that affects young people with disabilities as it intermingles two social situations: exclusion and discrimination. This paper aimed to calculate the degree of relationship between educational inclusion and job placement in a post-adolescent population affected by hearing loss in Chincha Alta. A descriptive-correlational study was designed with a sample of 106 young people who have a hearing impairment in the Chincha Alta district in Ica, to whom two instruments were applied to assess educational inclusion and job placement. The results show that there is a moderately high relationship, being significant, between the variables educational inclusion and labor insertion of people who are affected in their hearing potential. It is concluded that educational inclusion is significantly related to the employment aspect of people with decreased hearing in Chincha Alta during 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Shirley Mirella Vásquez León, Universidad Femenina del Sagrado Corazón

    Doctora en educación por la Universidad Cesar Vallejo. Trabaja en la Universidad Femenina Sagrado Corazón UNIFÉ. Docente en la especialidad de Matemática.

  • Edward Faustino Loayza Maturrano, Universidad Nacional Agraria La Molina

    Ddocente e investigador en educación, lingüística, literatura. Magister en Educación por la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”

References

Ainscow, M. y Miles, S. (2001). Making education for all inclusive: Where next? Prospects, 38(1), 15-34. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1007/s11125-008-9055-0

Álvarez, W. (2017). Inserción laboral de personas con discapacidad en las instituciones públicas del distrito de Sicuani en el año 2016. Tesis de Licenciatura. Perú: UAC.

Blanco, R. (2011). La atención educativa a la diversidad: las escuelas inclusivas. Madrid: OEI.

Cendreno, L. (2017). La discapacidad como factor de discriminación en el ámbito laboral Tesis Doctoral. España: UCM. Recuperado de: https://eprints.ucm.es/40893/1/T38289.pdf

Cortez, J. (2015). Análisis de las principales medidas implementadas por el Estado Peruano para promover el acceso al empleo de las personas con discapacidad. Maestría en Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Perú: PUCP.

Delmastro y De Montes (2015). La incorporación de la Empresa de Producción Social como proyecto educativo para la inserción socio-laboral de las personas con discapacidad de TELBCOL. España: Universidad de Córdoba. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=65990

Echeita, G. y Ainscow, M. (2010). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Revista Tejuelo. N° 12. Disponible en: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/661330/educacion_echeita_TEJUELO_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Garavito, D. (2014). La inclusión de las Personas con Discapacidad en el mercado laboral colombiano, una acción conjunta. Maestría en Discapacidad e Inclusión Social. Colombia: UNC. Recuperado de: http://bdigital.unal.edu.co/46075/1/52646657.2014.pdf.

Giné, C. y Font, J. (2007). El alumnado con discapacidad intelectual y del desarrollo. En Joan Bonals y Manuel Sánchez-Cano (coord.) Manual de asesoramiento pedagógico (pp. 879-914). Barcelona: Editorial Grao.

King and Edmunds (2001). Leadership for Inclusion. Critical issues in the future of learning and teaching. Canada: Brock University. from: https://www.sensepublishers.com/media/577-leadership-for-inclusion.pdf

INEI - Instituto Nacional de Estadística e Informática del Perú (2017). Resultados definitivos del Censo XII de población, VII de vivienda, III de comunidades indígenas - Región Ica. Ediciones INEI, Tomo I, p.687 y ss. Disponible en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1545/

Lazo, M. (2016). Acceso laboral de las personas con discapacidad visual en el Distrito Metropolitano de Quito: indicadores y estrategias que fomenten su inclusión social. Maestría en Desarrollo del control Comunitario. Ecuador: PUCE. Recuperado: http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/1230

Ley 27337 (2000). Código de los niños y adolescentes del Perú. Disponible en: http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con2_uibd.nsf/785F189E4413AAE805257662007254DA/$FILE/PERU_LEY_27337.pdf

Ley 28044 (2003). Ley General de Educación del Perú. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/comunicado/pdf/normativa-2018/ley-28044/ley-28044-ley-general-de-educacion-24-11-2017.pdf

Lidón, L. (2013). Derechos humanos, discapacidad y toma de conciencia: artículo 8 de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, un camino previo por recorrer. Programa de doctorado en Derechos Humanos, Democracia y Justicia Internacional. España: UV. Recuperado de: http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/32238/TESIS%20DOCTORAL_ LEONOR%20LID%c3%93N%20HERAS_DEPOSITO%20DEF_PAPEL.pdf?squence=1&isAllowed=y

Marchesi, Á. (2014). Estrategias para el cambio educativo. Pensamiento Iberoamericano, 7(2), 253-268.

Moliner, O. (2013). Educación Inclusiva. Brasil: Universidad de Jaume. Recuperado de: http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/72966/s83.pdf?sequence=1

Murphy, K. (2014). Teacher Attitudes Toward Inclusion Practices. As the study of teachers' attitudes towards inclusion and inclusion in general becomes even more profound, it is discovered that there is a disconnection between research and the classroom. Master of Arts in Education Faculty of Education. Canada: Mount Saint Vincent University. Recuperado de:http://dc.msvu.ca:8080/xmlui/bitstream/handle/10587/1372/KristaMurphyMAEdThesis2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nussbaum, Martha (2007). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión, trad. de Ramón Vila Vernis y Albino Santos Mosquera, Paidós, Barcelona. Citado por Cuenca (2012) Revista de Estudios Políticos. Universidad Carlos III de Madrid. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5712189

Parrilla, Á. (2002). La voz de la experiencia: la colaboración como estrategia de inclusión. Aula de Innovación Educativa, 121

Pérez, O. (2011). Feminismo, Liberalismo y Comunitarismo. Una aproximación a sus relaciones, implicaciones y dilemas, Sistema, 217

Pernía, M. (2019). Reacción intermodal de las cortezas auditiva y visual de la rata en un modelo de sordera bilateral a largo plazo. Tesis de Doctor en Neurociencias. Universidad de Salamanca.

Saleem, A. (2017). Teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in Jordanian ordinary schools. PhD thesis. UK: University of Nottingham. From: prints.nottingham.ac.uk/44620/1/Saleem%20- Coreccted%20PhD%20Thesis%20-ploaded%20%281%29%20%281%29.pdf

Unesco (2008). Examen de la situación actual de la educación Especial. Paris: Unesco.

Vidal, R. y Cornejo, C. (2012). Empleo con apoyo: Una estrategia de inserción laboral para jóvenes con discapacidad intelectual. Revista Convergencia Educativa, 1, 113– 127.Recuperado de: http://www.descubreme.cl/wp-content/uploads/2019/04/Empleo-con-apoyo_Una-estratega-para-jo%CC%81venes.pdf

Vigostky L.S. (1982). De las agendas personales de L.S. Vigostky. Revista de la Universidad Estatal de Moscú. Citado por Tatiana V. Akutina en L.S. Vigostky y L.R. Luria: La formación en neuropsicología. Recuperado de: DialnetLSVigotskyYARLuria-2011215%20(1).pdf

Walsh, M. (2018). The Inclusion of Students with Special Needs in the General Education Classroom. Senior Theses and Capstone Projects. USA: Dominican University of California. from: https://scholar.dominican.edu/senior-theses/69/

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Labor Insertion and Educational Inclusion of Young People with Hearing Impairment in Chincha Alta. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 177-194. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.776