PEDAGOGICAL EXPERIENCES OF TEACHING LEARNING, DURING COVID-19, AT NATIONAL UNIVERSITY OF CENTRAL PERU
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1902Keywords:
pedagogical experiences, Teaching-learning, COVID-19Abstract
The research was born from the concern to understand the pedagogical experiences that the students of the Education Faculty of the National University of Central Peru have had, during teaching-learning, online education, in the context of COVID-19 in 2021-I academic semester. The type of research was descriptive, with a simple descriptive design of two groups. The sample was non-probabilistic, and was made up of students from the professional careers of Sciences Mathematics and Informatics; and Languages, Literature and Communication. The results obtained were that the students' pedagogical experiences were positive to the extent that they managed to develop the expected capabilities, the teaching methodology used by the teachers through the Microsoft Teams platform was also positive
Downloads
References
Organización Mundial de la Salud. (2020) Actualización de la estrategia frente a la COVID-19. Recuperado de https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-strategy-update-14april2020_es.pdf
Beltrán, A. Ortega, D. y Boom, E. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuestas a la crisis del Covid-19. http://w.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p07.pdf
Bell et al., (2021). Investigación sobre la efectividad de los recursos digitales durante la pandemia. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Efectividad%20de%20los%20recursos%20digitales%20durante%20la%2
Campoy, T. y Gomes, E. (2009) Técnicas e instrumentos cualitativos de recogidas de datos. Recuperado de https://upla.edu.pe/wp-content/uploads/2017/12/2-UPLA-Instrumentos-cualitativos-de-datos.pdf
Centro de Estudios Mexicanos (2020). ¿Qué es el Covid-19?. Recuperado de https://china.unam.mx/2020/02/17/que-es-el-covid-19/
Comisión Económica Minca para América Latina y El Caribe, (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19 CEPAL UNESCO. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Defensoría del pueblo (2020). La educación frente a la emergencia sanitaria. Brechas del servicio educativo público y privado que afectan una educación a distancia accesible y de calidad. Recuperado de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1252037/Serie%20Informes%20Especiales%20
Departamento de desarrollo de Personas (2014). ¿Qué es la percepción?. Universidad de Santiago de Chile. Recuperado de http://ddp.usach.cl/que-es-la-percepcion
Expósito, C., Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Artículo científico publicado en la revista EDUCACIÓN Y HUMANISMO. Recuperado de https://revistasunisimon.edu.co
Ibáñez, F. (2020). Educación en línea, virtual, a distancia y remota de emergencia, ¿Cuáles son sus características y diferencias?. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota
Figallo, F., González, M., y Diestra, V. (2020). Perú: Educación superior en el Contexto de la pandemia por el COVID-19. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13404/214421444832
Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona. Editorial GRAÓ.
Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Artículo científico. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000
Pérez, J. y Gardey, A. (2021). Definición de aprendizaje. Recuperado de https://definicion.de/aprendizaje/
Presidente de la República (2020). Decreto legislativo 1476, publicado el 04.05.2020. Recuperado de https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/establecen-medidas-para-garantizar-la-transparenc
García, Y., Morales, S. y Rodríguez, V. (2020). Abordaje de experiencias educativas digitales ante la crisis del CONVID-19 en el contexto universitario con el alumnado de diversidad funcional. Artículo científico. Publicado en la revista de Estilos de Aprendizaje.Recuperado de http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2235/3235
McAnally-Salas, L. Y Organista, J. (2007). La educación en línea y la capacidad de innovación y cambio de las instituciones de educación. Artículo científico en la revista apertura. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/688/68800707.pdf
MINEDU (2020). Resolución Ministerial N° 085-2020. Recuperado de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/574842/RVM_N__085-2020-MINEDU.pdf
MINEDU (2020). Orientaciones para la continuidad del servicio educativo superior universitario, en el marco de la emergencia sanitaria por el Covid-19. Resolución Ministerial N° 085-2020-MINEDU. Recuperado de http://unam.edu.pe/website/images/rvm_085_2020_minedu.pdf
Montaña, L. (2018). La experiencia pedagógica como herramienta de buenas prácticas de enseñanza. Publicado en revista Palabra Maestra. Recuperado de https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/blog/la-experiencia-pedagogica-como-herramienta-de-buenas-practicas-de-ensenanza
Peralta, T. (2013). Historia de la educación en línea. Recuperado de https://www.utel.edu.mx/blog/estudia-en-linea/historia-de-la-educacion-en-linea/
Resolución Ministerial MINEDU (2020).Recuperado de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/565533/RVM_N__081-2020-MINEDU.PDF
Vargas, J. (2011). Sentido y significado de a experiencia pedagógica. PPS. Recuperado de https://es.slideshare.net/josejose14/sentido-y-significado-de-la-experiencia-pedagogica
WEB DEL MAESTRO (2019). ¿Cómo son los procesos pedagógicos que promueven competencias?. Recuperado de https://webdelmaestrocmf.com/portal/como-son-los-procesos-pedagogicos-que-promueve
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.