Social, economic and cultural factors limiting caregiver participation in Churcampa family support services

Authors

Keywords:

Early childhood development, vulnerability, social inclusion

Abstract

In the Peruvian context, social policies aimed at early childhood development seek to ensure equity and the well-being of families in vulnerable situations. However, the active participation of primary caregivers in these programs faces various structural barriers that limit their effectiveness. Within this framework, the present article aimed to analyze the social, economic, and cultural factors that hinder the participation of primary caregivers in the Family Support Service in Churcampa, 2024. To achieve this, the scientific method was applied with a qualitative approach and an ethnographic, phenomenological-hermeneutic design. The study population consisted of 140 families, from which an intentional sample of 10 primary caregivers was selected. In-depth interviews, participant observation, and focus groups were used as data collection techniques. The results show that participation is constrained by multiple interrelated factors: socially, by the overload of domestic responsibilities, low educational levels, and lack of awareness of the program; economically, by low income and job instability; and culturally, by resistance to change in child-rearing practices and a sense of conformity, all of which limit family engagement. It is concluded that the participation of primary caregivers is significantly restricted by social, cultural, and economic factors. Domestic responsibilities, lack of time, limited awareness, and insufficient information hinder their full integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alan, D., & Cortez, L. (2018). Procesos y fundamentos de la investigación científica.

Espin, P. (2021). La participación de los padres de familia en el aprendizaje de las niñas y niños de 3 a 4 años del Centro de Desarrollo Infantil Comunitario Guagua Centro El Arbolito del Distrito Metropolitano de Quito. Universidad Andina Simón Bolivar. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7927/1/T3440-MINE-Espin La%20participacion.pdf

Espinoza, A., & Oré, E. (2017). Principales factores socio económicos que influyen en la calidad de vida de los jóvenes venezolanos inmigrantes de 18-25 años de la Organización No Gubernamental Unión Venezolana en la ciudad de Lima-Perú, https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/31392

Gómez, E., & De la Colina, V. (2020). Análisis de los factores que influyen en la implementación e involucramiento de actores comunales y familias en el Servicio de Acompañamiento a Familias, del Programa Nacional Cuna Más, en el distrito de Acocro, provincia de Huamanga, departamento de Ayac. Pontificia Universidad Católica del Perú. Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12404/18987

Guerra, D. (2022). Factores socioculturales que influyen en la participación del servicio de acompañamiento a familias del Programa Nacional Cuna Más en Bagazán, provincia de Requena 2021. Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. ¿Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12737/8533

Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, M. d. (2014). Metodología de la investigación. México: Internacional Editores .

Lescano, C. (2018). Receptividad del servicio de acompañamiento a familias del Programa Nacional Cuna Más en comunidades del distrito de Condebamba. Pontificía Universidad Católica del Perú . Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12404/11990

Macías, R. (2011). Factores culturales y desarrollo cultural comunitario. Reflexiones desde la práctica. Cuba. Obtenido de https://www.eumed.net/libros gratis/2011c/985/factores%20culturales%20y%20desarollo%20cultural.html

PNCM. (2016). Informe de Gestión del Programa Nacional Cuna Más. Obtenido de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1724741/5.4 %20PROGRAMA%20NACIONAL%20%20-CUNA%20M%C3%81S%20parte01.pdf.pdf

Quispe, M., & García, L. (2018). Participación de las familias en las Sesiones de socialización e inter aprendizaje del servicio de acompañamiento a familias del Programa Nacional Cuna Más, Distrito de Pacaycasa.Ayacucho 2017. Pontificia Universidad Católica del Perú. Obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12404/15477

Rivas, R. (2015). Cultura: factor determinante del desarrollo humano. Revista entorno(58: 16.24). Obtenido file:///D:/DESCARGAS/6236-Texto%20del%20art%C3%ADculo-20857-1-10 20180629.pdf

Rodriguez, J. (2015). El rendimiento Escolar y la intervención del Trabajo Social. Ecuador. Obtenido de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/21176/1/TESIS.pdf

Ruiz, D., & Cadenas, C. (2003). ¿Qué es una política pública? Revista jurídica. Obtenido de https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/8122BC01AACC9C6505257E3400731431/$FILE/QU%C3%89_ES_UNA_POL%C3%8DTICA_P%C3%9ABLICA.pdf

Vega, A., & Ruiz, E. (2020). Factores que interfieren en la participación de las familias al proceso de acompañamiento familiar en el marco de la Estrategia de Cero a Siempre. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Obtenido de https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/15799

Published

2025-12-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Social, economic and cultural factors limiting caregiver participation in Churcampa family support services. (2025). Social Change, 3(1), 20-35. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/cs/article/view/2592